21 apr 2015, 7:00 CET

Delårsrapport januari-mars 2015

(Tabell återfinns i bifogad pdf)

SAMMANFATTNING AV KV 1

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 5 634 (5 410).
  • Resultat per aktie var SEK 2,38 (1,75).
  • Rörelseresultatet steg med 29 procent jämfört med samma period föregående år till rekordhöga MSEK 698 (541).
  • Nettoskulden minskade med MSEK 734 från föregående kvartal till MSEK 6 390 till följd av ett mycket starkt kassaflöde.

Utsikter

• Efterfrågan och orderläget förväntas vara stabilt under det andra kvartalet med normala säsongsvariationer för samtliga affärsområden.
  • Genomsnittspriserna i lokal valuta beräknas vara stabila under det andra kvartalet och ligga kvar på samma nivå som under det första kvartalet.
  • Inga förändringar av vedpriserna förväntas under det andra kvartalet.
  • Under det andra kvartalet 2015 ska ett planerat underhållsstopp genomföras på Gruvön. Då sker även en tre veckor lång ombyggnad av PM6.

Kommentar av BillerudKorsnäs VD Per Lindberg:

Bästa kvartalsresultatet någonsin

”Det är med stolthet vi rapporterar vårt bästa kvartalsresultat hittills i vår korta historia som BillerudKorsnäs. Under kvartalet nådde rörelseresultatet MSEK 698 och rörelsemarginalen var över 12 procent.”

RESULTATET
Det finansiella resultatet för årets första kvartal var mycket starkt. Rörelseresultatet var väldigt starkt och det operativa kassaflödet utmärkt med MSEK 733. Dessutom förbättrades nettoskuldsättningsgraden, som nu är nere på 0,57. Avkastningen på sysselsatt kapital blir allt bättre och närmar sig vårt mål på 13 procent men landade nu på omkring 11 procent. Således har vi överträffat alla våra finansiella mål utom ROCE. Visst gynnades kvartalsresultatet i hög grad av att vi inte hade några planerade underhållsstopp och att kronan försvagades, men jag är ändå mycket nöjd. Det enda område där vi inte lyckats så bra under det här kvartalet som i fjol är volymtillväxten. Men mot bakgrund av att fjolåret inleddes ovanligt starkt och att produktions- och leveransvolymer sällan ökar linjärt, hyser jag fortfarande tillförsikt till vår förmåga att nå våra långsiktiga tillväxtmål.

MARKNADSUTSIKTER
Marknaden var överlag stabil under kvartalet. Vi tror att det fortsätter så, med tämligen god efterfrågan och små förändringar i lokala priser. Massapriset i USD tycks ha nått toppen, men dollarns styrka mot andra valutor har kompenserat för prisfallet i dollar.

Det relativt höga massapriset bidrar till såväl stabilitet som vår egen lönsamhet. Samtidigt vållar den höga massakostnaden problem för ointegrerad produktionskapacitet i euroområdet och i Sverige. Vi ser även att en del av våra konkurrenter tvingas vidta åtgärder på grund av vinstpressen. På det hela taget är marknadsutsikterna för våra affärsområden Packaging Paper och Containerboard något ljusare än vi tidigare förutsåg och marknaden för Consumer Board är fortsatt stabil.

En närmare analys visar att ökad konkurrens sätter press på lokala priser inom Packaging Papers MF-segment och vi har inte kunnat utnyttja vår fulla kapacitet under kvartalet. Detta var väntat och kommer sannolikt att fortsätta. Å andra sidan går det bra för segmentet brunt säckpapper, som uppvisar en oväntat positiv trend. Inom Containerboard utvecklas fluting för närvarande mycket väl med starka orderböcker och det är möjligt att vi höjer priserna nästa kvartal. Inom liner tilltar konkurrensen med ökad kapacitet på marknaden. Priserna har varit tämligen stabila under kvartalet, men vit liner är alltjämt ett orosmoment.

STRATEGI
Jag anser att vi banat väg för företaget, såväl finansiellt som operativt, så att vi kan fortsätta vår satsning mot att bli den ledande aktören inom den nyfiberbaserade förpackningsmarknaden. Vårt strategiska mål på medellång sikt är att företaget ska växa organiskt med 3–4 procent om året till 2018. Detta kräver investeringar för att få bort flaskhalsar och flera beslut har redan fattats i frågan och jag räknar med att fler åtgärder vidtas. Vid sidan av ren organisk tillväxt överväger vi ytterligare tillväxt genom förvärv eller omfattande investeringar eftersom vår balansräkning nu är stark nog. Aktieägarvärdet kommer dock inte att äventyras och alla sådana steg utreds mycket noga.

Vår mission är att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Eftersom vi betonar vikten av hållbarhet har vi inlett ett samarbete med Tara Expeditions. Vi har en gemensam vision om en framtid då kringflytande plast i haven är ett minne blott, och vi förenas i ambitionen att finna nya svar på hållbarhetsutmaningar. Vi vill vara med och driva på utvecklingen mot en mer hållbar framtid och tar med oss lärdomar från samarbetet i vår produktutveckling.

Delårsrapporten presenteras av BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg och Ekonomi- och finansdirektör Susanne Lithander på en press- och analytikerkonferens tisdagen den 21 april 2015 kl. 10.00.
Plats: Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 (0)8 553 335 00
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, +46 (0)8 553 335 00

Informationen i denna rapport är sådan som BillerudKorsnäs AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen avlämnades för offentliggörande den 21 april 2015 kl 07.00. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version.

BillerudKorsnäs – Förpackningstillverkare och varumärkesägare erbjuds mervärde i form av varumärkesförstärkande, produktivitetshöjande och miljöbefrämjande förpackningslösningar. BillerudKorsnäs har en världsledande marknadsposition inom nyfiberbaserade förpackningsmaterial. Bolaget omsätter ca SEK 21 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se