9 mar 2015, 10:43 CET

Plastkris i världshaven -BillerudKorsnäs bidrar till lösningar

BillerudKorsnäs, leverantör av fiberbaserade förpackningsmaterial och -lösningar, inleder ett samarbete med den franska forskningsplattformen Tara Expeditions gällande konsekvenser av plast i haven.

Åtta miljoner ton plastskräp sköljs ner i havet varje år. Det motsvarar 16 plastpåsar per meter av världens totala kustlinjer och framgår av forskning som nyligen publicerades i tidskriften Science. Däremot saknas det tillförlitlig forskning som visar vad som händer med all plast och hur den påverkar haven, djur och människor. För att fylla denna kunskapslucka har Tara Expeditions genomfört flera forskningsexpeditioner vars huvudsyfte har varit att samla och förstå plastens effekt på det marina ekosystemet.

─ Genom resultaten från dessa forskningsexpeditioner vill vi upplysa allmänheten om att en beteendeändring är nödvändig samtidigt som vi vill påverka beslutsfattare att begränsa plastnedskräpningen. Ett annat viktigt mål för oss är att uppmuntra näringslivet att utveckla innovativa alternativ till plast. På så vis är BillerudKorsnäs, med sitt nyfiberbaserade produktutbud en relevant och lämplig samarbetspartner till oss, säger Romain Troublé, generalsekreterare Tara Expeditions.

BillerudKorsnäs vill utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Företagets utgångspunkt är att smarta förpackningslösningar av papper eller kartong minskar miljöpåverkan och bidrar till en ökad hållbarhet. För att kunna ta del av värdefull kunskap och nya insikter har BillerudKorsnäs ett nära samarbete med varumärkesägare, förpackningstillverkare och partners världen över.

BillerudKorsnäs har mycket att lära av Tara, lärdom som kan användas i vår produktutveckling. Vi och Tara har det gemensamt att vi ständigt söker nya svar på stora hållbarhetsutmaningar och vill vara med och driva utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. Vi har båda en vision om en framtid där utmaningarna med plast i haven är ett minne blott, säger Henrik Essén, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på BillerudKorsnäs.

Samarbetet inleds genom att BillerudKorsnäs deltar som partner på “Beyond Plastics Med”, en internationell miljökonferens i Monaco som Tara arrangerar tillsammans med andra organisationer. BillerudKorsnäs kommer att tala kring temat ”Innovation: a solution that works for ecological transition?”

─ Vi vill föra fram hur vårt innovationsarbete och våra produkter kan vara ett bidrag till att lösa utmaningen med plast i haven. Förpackningar av papper och kartong är naturligtvis inte lösningen på allt, men rätt använt kan det lösa en del av de problem vi ser idag. Konferensen, som tar fasta på innovation som en av lösningarna, är därför ett utmärkt forum för oss säger, Henrik Essén.

Miljökonferensen kommer att äga rum i Monaco den 10 och 11 mars 2015.

För mer information om Tara Expeditions, se www.taraexpeditions.org