20 jul 2016, 7:00 CET

DELÅRSRAPPORT januari–juni 2016

(Tabell återfinns i bifogad pdf)

RESULTAT

• Trots att nettoomsättningen för kvartalet uppgick till MSEK 5 439, vilket var MSEK 50 lägre jämfört med samma period föregående år, ökade nettoomsättningen för jämförbara enheter med MSEK 105 eller cirka 2 %.
  • Försäljningsvolymen ökade med 4 % jämfört med samma period föregående år.
  • Resultatet per aktie för kvartalet uppgick till SEK 1,93 (1,92).
  • Kostnaderna för planerade underhållsstopp i produktionsenheterna i Gruvön och Skärblacka uppgick till MSEK 244, jämfört med beräknade MSEK 220.
  • Väsentliga produktionsförbättringar gjordes och produktionen gick enligt plan i slutet av kvartalet.

UTSIKTER

• Efterfrågan och orderläget förväntas vara stabila under det tredje kvartalet med normala säsongsvariationer för samtliga affärsområden.
  • Genomsnittspriserna i lokal valuta beräknas i princip vara stabila under tredje kvartalet, med undantag för några segment.
  • Inga förändringar av vedpriserna förväntas för det tredje kvartalet.
  • Under tredje kvartalet 2016 planeras underhållsstopp vid produktionsenheterna i Gävle och Karlsborg.

Kommentar av BillerudKorsnäs VD Per Lindberg:

Stabilitet och investeringar i produktions-plattform

”Efter ett par bekymmersamma kvartal är vi nu på rätt spår igen och produktionen löper på enligt plan. Andra kvartalets resultat ligger i linje med våra förväntningar. Under kvartalet beslutade vi oss för att gå vidare med investeringen i Skärblacka. Investeringen kommer att möjliggöra ytterligare tillväxt i attraktiva marknadssegment, och samtidigt strömlinjeforma produktionsstrukturen i företaget. Investeringsprogrammet kommer att göra fabriken i Skärblacka till ett världsledande centrum för tillverkning av maskinglättat kraftpapper, MG-papper, och skapa en konkurrenskraftig plattform för att genomföra den selektiva tillväxtstrategin för affärsområdet Packaging Paper.”

RESULTATET
För jämförbara enheter ökade nettoomsättningen med 2 % jämfört med andra kvartalet föregående år och på årsbasis uppvisar nettoomsättningen en liten ökning med 1 %. Justerat EBITDA för jämförbara enheter ökade med 3 % jämfört med första halvåret föregående år, trots att kostnaderna för periodiska underhållsstopp var cirka MSEK 74 högre i år. Vi ser förbättringar i resultatet hos både Consumer Board och Corrugated Solutions. Den jämförelsestörande post som vi justerar för är ett bedrägerifall som orsakade en förlust på MSEK 25 i juni, vilket är något som vi tar på största allvar och vi arbetar hårt för att försöka få tillbaka pengarna. Avkastningen på sysselsatt kapital uppgick till 14 %, vilket överträffar målet, och rörelsekapitalet i förhållande till försäljningen förbättrades från 12 % till 11 % jämfört med föregående kvartal. Räntebärande nettoskulden i förhållande till EBITDA ökade på grund av betald utdelning till 1,32 men ligger väsentligt under målet som är att ligga under 2,5.

MARKNADSUTSIKTER
Marknaden var i stort sett stabil och vi förväntar oss att det ska fortsätta.

Inom affärsområdet Packaging Paper har marknaderna för brunt och vitt säckpapper upplevt en säsongsrelaterad ökning. Massapriset var lägre jämfört med andra kvartalet föregående år. De återstående segmenten inom Packaging Paper hade en stabil marknadsutveckling utan några ändringar i de lokala priserna.

Consumer Board hade en lägre försäljningsvolym än för första halvåret föregående år som en följd av produktionsproblemen under fjärde kvartalet förra året och föregående kvartal. Nu är vi dock på banan igen och vi förväntar oss att uppnå våra tillväxtmål under andra halvåret.

Affärsområdet Corrugated Solutions fortsätter sin starka utveckling trots att marknaderna inte utvecklades som vi förväntade oss under kvartalet; liner utvecklades bättre och fluting något sämre än förväntat.

STRATEGI
BillerudKorsnäs har en tydlig strategi för att skapa långsiktig lönsam tillväxt. En del av denna är att utöka vår position såväl i värdekedjan som geografiskt. Med vårt fokus på, och kompetens inom, förpackningsområdet vill vi i allt högre grad komplettera våra hållbara material med förpackningslösningar. Det är inte bara en naturlig utveckling, den är nödvändig. På nya marknader krävs ofta helhetslösningar för att kunna introducera nya material.

Under det senaste halvåret har det tidigare dotterbolaget Paccess (nu Managed Packaging), vars hela affärsmodell är baserad på förpackningslösningar, integrerats fullt ut i BillerudKorsnäs och nyligen lanserades ett komplett förpackningssystem tillsammans med Bosch. Det senare är en världsunik lösning för att förpacka torra livsmedel i en tät förpackning tillverkad enbart av förnyelsebart material. Utvecklingen mot fler förpackningslösningar sker evolutionärt inom respektive affärsområde. Utöver det finns utrymme för mer revolutionär lösningsutveckling i det nybildade dotterbolaget BillerudKorsnäs Venture AB.

Delårsrapporten presenteras av BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg och Ekonomi- och finansdirektör Susanne Lithander på en press- och analytikerkonferens onsdagen den 20 juli 2016 kl. 10.00.
Plats: Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm

För ytterligare information, kontakta gärna:

Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 (0)8 553 335 00
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, +46 (0)8 553 335 00

Denna information är sådan information som BillerudKorsnäs AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juli 2016 kl. 07.00. Denna information har upprättats i både en svensk och en engelsk version.

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 200 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 22 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se