23 sep 2016, 15:00 CET

Storslam på Pentawards för BillerudKorsnäs innovations- och designbyrå NINE

BillerudKorsnäs innovations- och designbyrå NINE vinner både guld och brons i konceptkategorin på Pentawards, förpackningsvärldens finaste utmärkelse. NINE är ett dotterbolag till BillerudKorsnäs och erbjuder tjänster inom förpackningsinnovation och -design till varumärkesägare, framför allt inom snabbrörliga konsumentvaror.

Guldet delas ut till ett förpackningskoncept för ekologiska skönhetsprodukter i resestorlek av det extremt töjbara pappret FibreForm från BillerudKorsnäs. Därmed introduceras ett förnybart material som alternativ i ett produktområde som idag domineras helt av fossila material. Bronset delas ut till ett koncept för en pappersflaska för kolsyrad dryck, ett pågående innovationsprojekt som bedrivs inom BillerudKorsnäs och ett exempel på hur företaget utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid.

- NINE befinner sig längst fram i vårt erbjudande inom förpackningslösningar med djupa konsumentinsikter och örat mot marknaden. Det en styrka för BillerudKorsnäs att finnas så långt fram i värdekedjan och mycket glädjande att Pentawards ännu en gång bekräftar NINEs idéer och innovativa förhållningssätt i vår bransch, säger Henrik Essén, BillerudKorsnäs Kommunikations- och Hållbarhetsdirektör.

BillerudKorsnäs har tydliga mål för långsiktig och lönsam tillväxt, som bland annat skapas genom att stärka positionen i värdekedjan. Därför kompletteras företagets hållbara material successivt i allt högre grad med att erbjuda förpackningslösningar baserade på mångårig kompetens om förpackningars roll i samhället och om deras livscykel från tillverkning till återvinning. Lösningsorienteringen är en naturlig utveckling eftersom nya marknader ofta efterfrågar helhetslösningar när nya material introduceras.

[Ladda ner bilder] [Bildtext1:] PENTAWARDS GULD: Förnybara förpackningar för ekologiska skönhetsprodukter. Varje origami-inspirerad behållare består av ett enda papper som viks och pressas till sin form, bakom ett rivbart hörn döljs en kapsyl i trä.

[Bildtext2:] PENTAWARDS BRONS: Tänk om kolsyrad dryck kunde förpackas i papper! BillerudKorsnäs utmanar konventionella förpackningar med nya lösningar och innovationsprojekt.

NINE är en innovations- och designinriktad byrå med fokus på strategisk affärsutveckling och förpackningsdesign med BillerudKorsnäs som huvudägare. Med sin långa erfarenhet inom snabbrörliga konsumentvaror har NINE djup förståelse för förpackningsinnovation och en unik position på marknaden. www.nine.se