i aM sick sons worK
Git Search_Nav_Refactoring
Nyhet
9 nov 2018, 18:40 CET

“Sucrerie” vinnare av PIDA Gold Award Tyskland 2018

Temat för årets PIDA, ”unboxing”, besvarades av de deltagande studenterna i Tyskland med stor kreativ höjd. Bland de tolv bidragen av studenter från skolorna HDM i Stuttgart, FHWS i Würzburg, Hochschule der Medien i Stuttgart, Hochschule München och universitetet för tillämpad vetenskap i Würzburg-Schweinfurt, tilldelades bidraget "Sucrerie" guldpriset som vinnare av samtliga kategorier.

BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA) firar i år sitt fjortonde år som en internationell tävling. Årets utmaning, ”unboxing”, baseras på det ögonblick en förpackning öppnas för första gången och handlar om konsumentens första möte med en produkt. Men också ett varumärkes förmåga att göra ett globalt intryck genom unboxingfenomenet i sociala medier. Emellertid var instruktionen till de tävlande mer långtgående än så - bidragen skulle också återspegla ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept som skiljer sig från de konventionella lösningarna vi ser i butiker och e-handel idag.

PIDA Gold Award. Vinnare av alla kategorier: "Sucrerie"

Det tyska PIDA Gold Award tilldelades konceptet "Sucrerie" utvecklat av Ellena Köcheler och Lukas Wörn från Hochschule der Medien (HDM) i Stuttgart och och universitetet för tillämpad vetenskap (FHWS) i Würzburg-Schweinfurt. Juryns motivering lyder:

Kombinationen av design, oväntad funktionalitet som en vändbar utsticksskiva, övergripande konceptutveckling och omfattande utförande övertygade juryn starkt på alla punkter. Idén om en premiumproduktpresentation har översatts till en innovativ och ändamålsenlig förpackningslösning med en okonventionell design och en positiv unboxing-upplevelse - och därigenom skapat ett genomförbart produktpaket med hög marknadspotential.

Dessutom utsågs vinnare till följande kategorier:

Högsta nivå av hållbarhet, vinnare: “Barber Club”

The award for the highest level of sustainability was awarded the concept "Barber Club" by Laura Winkler, Nina Peters, Dominik Aigner and Felix Sturm from Hochschule München.
Priset för högsta nivå av hållbarhet tilldelades konceptet "Barber Club" av Laura Winkler, Nina Peters, Dominik Aigner och Felix Sturm från Hochschule München. Juryns motivering lyder:

Det är svårt att hitta en vinnare av hållbarhetskategorin, då kraven är höga när det gäller unboxing-upplevelsen. Förståeligt är det svårt att kombinera de två. Enligt juryns uppfattning var det projekt som lyckades bäst med denna dubbla uppgift Barber Club. En komplett uppsättning skäggvårdsprodukter är ett bättre förslag än att behöva packa upp blisterförpackningar eller enskilda produkter insvepta i plast. Eftersom det är ett fint, väl uppbyggt och mobilt kit som ger en enkel översikt över valet av produkter, fann juryn det värt priset.

Högsta innovationsnivå, vinnare: “Le paonneau”

The award for the highest level of innovation was awarded the concept "Le paonneau" by Liane Jehle, Sonja Herr and Philipp Tretter from Hochschule der Medien Stuttgart.
Priset för högsta innovationsnivå tilldelades konceptet "Le paonneau" av Liane Jehle, Sonja Herr och Philipp Tretter från Hochschule der Medien i Stuttgart. Juryns motivering lyder:

Inte riktigt rankad som den totala vinnaren när det gäller övergripande prestation, bedömde juryn ändå Paonneau-förpackningen som en jämnbördig konkurrent till guldpriset. Konceptet, språket, funktionen, grafiken och den roliga presentationen av konceptet blev emellertid till en sammanhängande förpackningslösning som också visade den högsta innovationsnivån hos alla tävlande.

 

Högsta användarvänlighet, vinnare: “Buddies”

Priset för högsta användarvänlighet tilldelades konceptet "Buddies" av Sarah Geißler och Theresa Brandl från universitetet för tillämpad vetenskap i Würzburg-Schweinfurt. Juryns motivering lyder: Med högsta uppmärksamhet på detaljer och en högkvalitativ utarbetning tog Buddies sig hela vägen till en topposition i användarvänlighet. En del mer tankearbete skulle dock till viss del ha resulterat i en mer positiv unboxing-upplevelse. Juryn kan lätt föreställa sig andra produkter som använder denna idé som en attraktiv förpackningsform. Den har en kvalitet som skulle kunna fungera som mall för seriell produktion.
People's Choice priset, vinnare: ”Buddies”
Vinnare av tyska PIDA People's Choice priset, med de flesta (443) likes och delningar på PIDAs Facebook-sida, vblev konceptet "Buddies" av Sarah Geißler och Theresa Brandl från från universitetet för tillämpad vetenskap i Würzburg-Schweinfurt.

Namnkunnig jury

Årets jury för Tysklands PIDA-tävling bestod av en samling av namnkunniga branschspecialister: Thomas Reissig (Verdesoft, ordförande i PIDA-juryn), Sven von Känel (Primavera), Nina Hornung (Pack n‘ Design), Maren Krieg (Stabilo International), Helmut Sieber (Edelmann), Klaus Viergutz (MPS), Andreas Schabert (Brandpack), Nicolas Hetzel (Ritter), Stephan Bestehorn (rlc), Sandra Tennemann (Packaging Circus), Tom Sefrin (Roche Pharma), Ute Lang (Schwan Cosmetics), Dorothea Langer (Coty Inc), Birte Dorenkamp (Emmi AG), Jörg Storneke (BillerudKorsnäs) and Lena Dahlberg (BillerudKorsnäs).

Om PIDA

BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA), har arrangerats årligen sedan 2005 i samarbete med ledande högskolor och universitet i England, Frankrike, Sverige och Tyskland. Målet med tävlingen är att sätta förpackningen i centrum och visa hur betydelsefulla förpackningar är för såväl produkt som för miljö. Varje år deltar omkring 200 designstudenter där tävlingen är en integrerad del i utbildningen. Läs mer om PIDA på hemsidan  och/eller på Facebook.

För pressbilder, filmer och mer information, besök: