17 apr 2008, 8:15 CET

Ny affär för Billerud Skog: FÖRVÄRVAR INKÖPSBOLAG I LITAUEN

Billerud Skog har förvärvat 70 procent av aktierna i Cebeco Mediena Uab. Bolaget är privatägt och bedriver handel med massaved. Syftet med affären är att säkra en andel av Billeruds virkesleveranser.

Cebeco Mediena köper massaved från ett stort antal privata markägare samt från de statligt ägda skogarna i Litauen och har en årlig omsättning på cirka MSEK 100.

- Cebeco passar bra in i vår verksamhet. Via förvärvet skaffar vi oss ett brohuvud till den baltiska virkesmarknaden. Företaget är lagom stort för oss och deras anskaffning kompletterar vårt behov av såväl björk- som barrmassaved, säger Johan Sakari, VD för Billerud Skog.

Även logistiskt passar Cebecos verksamhet bra då terminallagring och utlastning sker i hamnstaden Klaipeda där företaget också har sin bas. Lokaliseringen möjliggör effektiva båttransportlösningar till Billeruds industrier.

Cebeco Mediena Uab innehar ett spårbarhetscertifikat enligt FSC, vilket ger möjlighet att
sälja FSC-certifierade produkter i förhållande till den volym certifierad råvara som köps in.

Stockholm den 17 april 2008
Billerud AB (publ)

Per Lindberg

Mer fakta om Billerud Skog
Billerud Skog AB ansvarar för Billeruds försörjning av fiberråvara och biobränsle.
Företaget etablerades under 2007 i syfte att stärka råvaruanskaffningen till Billeruds industrier. Inköpsbehovet för att försörja egen industri uppgår till cirka 5,5 miljoner m3fub massaved och flis samt cirka 350 GWh biobränsle per år. Billerud Skog har initialt fokuserat på att stärka inköpen genom att etablera en fältorganisation för inköp av rotstående skog inom Billerud Karlsborgs upptagningsområde i Norrbotten samt en importorganisation för inköp i Baltikum med flera områden. Billerud Skog har för närvarande ett 20-tal anställda. www.billerud.se/Skog