2 dec 2010, 8:00 CET

Ny utmärkelse för FibreForm® under Salon Emballage i Paris

​Under Europas största förpackningsmässa, Salon Emballage i Paris, med 1300 utställare från 95 länder korades FibreForm som en av de mest hållbara och innovativa förpackningsmaterialen som lanserats under året. Billerud mottog på plats utmärkelsen ”Coup de coeur”.

Juryn bestod av ledande experter från stora globala företag inom sektorer som mat, hälsa, hygien, skönhetsartiklar, detaljister och heavy duty. Bland 109 bidrag ansågs FibreForm som en av de mest anmärkningsvärda innovationerna. Utöver den innovativa aspekten lyftes även de miljömässiga vinsterna fram samt möjligheterna att designa unika förpackningar.

- Det är mycket glädjande att hitta en sann innovation i dess rätta bemärkelse som  verkligen utmärker sig inom pappersbranschen, säger Chantal Sandoz, Packaging group Director Carrefour och medlem i juryn.

Utmärkelsen är den tredje i raden för FibreForm sedan starten i oktober förra året.
De tidigare utmärkelserna är Packaging Innovation Award på Scanpack mässan i Sverige  och motsvarande undet Propak mässan i Kina.

- Det intresse och bemötande vår produkt FibreForm får världen över är fantastiskt och leder till många nya spännande affärsrelationer och partnerskap, säger Johan Nellbeck, affärsområdesdirektör Packaging & Specialty Papers.