12 dec 2016, 15:15 CET

BillerudKorsnäs gör storinvestering i Gruvön

Styrelsen för BillerudKorsnäs har idag beslutat genomföra den största framtidssatsningen i bolagets historia och en av de största i Sverige de senaste åren - investeringen i en ny kartongmaskin vid produktionsanläggningen i Gruvön. Satsningen görs mot bakgrund av den ökande efterfrågan på hållbara förpackningslösningar för mat och dryck runt om i världen.

Den nu beslutade investeringen om 5,7 miljarder SEK innebär att en ny kartongmaskin byggs vid produktionsanläggningen i Gruvön samt att ombyggnationer görs i existerande massabruk. Kartongmaskinen får en kapacitet om 550 000 ton kartong årligen och blir därmed en av de största i världen i sitt slag. Maskinen kommer att producera vätskekartong, förpackningskartong, food service board och liner. Investeringsprojektet startar omgående och produktionen beräknas starta under första kvartalet 2019.

- Detta är ett historiskt beslut för BillerudKorsnäs. Den stabila marknadstillväxten för vätskekartong och annan förpackningskartong tillsammans med vår världsunika spetskompetens inom området gör oss perfekt positionerade för att tillfredsställa den globala efterfrågan på denna marknad. När vi utvärderat olika alternativ har tillgången till förnyelsebar råvara från hållbart brukade skogar i Norden vägt mycket tungt, säger Per Lindberg, BillerudKorsnäs vd och koncernchef.

Med smarta förpackningslösningar kan fossilberoende, klimatpåverkan och nedskräpning minskas samtidigt som livsmedelssäkerheten ökar. Efterfrågan på hållbara lösningar växer över hela världen när fler och fler aktörer som varumärkesägare, livsmedelshandel och konsumenter gör medvetna val. Då nuvarande produktionskapacitet vid BillerudKorsnäs anläggningar på sikt inte räcker till för att tillfredsställa den framtida efterfrågan har möjligheten till ny kartongproduktion vid Gruvön studerats ingående sedan 2015.

Förutom tillväxten inom vätske- och annan förpackningskartong innebär dagens beslut en renodling av produktionsstrukturen inom koncernen. Nuvarande pappersproduktion i Gruvön kommer successivt att flyttas till andra anläggningar inom koncernen i och med uppstartsperioden för den nya kartongmaskinen, med ambitionen att erbjuda kunderna fullgoda alternativ. Gruvöns produktion av kvalitetsledande fluting kommer inte att beröras av investeringen.

Med anledning av investeringsbeslutet bjuder BillerudKorsnäs in till telefonkonferens för analytiker och investerare idag kl 17.00 CET. Konferensen nås på 08-506 395 48, kod 36462719# samt via webben på http://edge.media-server.com/m/p/7asfo23h

En presskonferens hålls på BillerudKorsnäs Gruvön, Grums, den 13 december kl. 10.30. Anmäl er i receptionen vid ankomst.

För mer information, vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01
Henrik Essén, SVP Kommunikation och Hållbarhet, 08-553 335 00

Denna information är sådan information som BillerudKorsnäs AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 dec. 2016 kl. 15.15 CET