8 sep 2016, 13:00 CET

BillerudKorsnäs tas upp i Dow Jones hållbarhetsindex

BillerudKorsnäs har inkluderats i ett av världens mest prestigefyllda hållbarhetsindex; Dow Jones Sustainability Europe Index. Företaget har även utnämnts till hållbarhetsledare inom kategorin ”Containers & Packaging”. BillerudKorsnäs är det enda europeiska företaget i sin kategori att inkluderas.

BillerudKorsnäs fick särskilt höga poäng inom området miljö, till exempel för klimatstrategi, miljöledning och miljörapportering. Även för bland annat etiska riktlinjer och leverantörsstyrning gavs höga poäng.

– Hållbarhet är utgångspunkten i vår strategi för långsiktig och lönsam tillväxt. Det räcker inte längre att enbart minimera sin egen miljöpåverkan som företag traditionellt har gjort, vi i BillerudKorsnäs vill ta hållbarhet längre. Med våra resurseffektiva och innovativa förpacknings­lösningar både kan och vill vi bidra positivt till en hållbar framtid. Därför är jag glad att vårt arbete uppmärksammas och bekräftas internationellt idag av Dow Jones hållbarhetsindex, säger Per Lindberg, vd och koncernchef, BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs hållbarhetsarbete fokuserar på tre områden: öka kundvärde, bidra till ett hållbart och biobaserat samhälle samt ta ansvar genom hela värdekedjan. Exempelvis har BillerudKorsnäs som mål att ytterligare sänka utsläppen av växthusgaser från produktionen - som redan idag använder biobränslen till 97,6 procent. Bland företagets innovationer för att öka kundvärde och användningen av papper i förpackningslösningar finns en cementsäck som försvinner och blir ett med cementen när den blandas, en lufttät stående påse i papper för torrvaror som socker, mjöl och pasta samt FibreForm - ett formbart papper med extrem töjbarhet.

Dow Jones hållbarhetsindex beskriver hur bolag presterar inom viktiga ekonomiska, miljömässiga och sociala områden. Årligen analyseras 3 400 av de största börsnoterade företagen av RobecoSAM i samarbete med Dow Jones. Mer information.

Läs mer om BillerudKorsnäs hållbarhetsarbete.