Regulatorisk
Pressmeddelande
21 okt 2016, 7:02 CET

Robust resultat enligt plan

VD Per Lindberg kommenterar utvecklingen under tredje kvartalet 2016:

”Utvecklingen är fortfarande stabil och jag är nöjd över att vi levererar de förväntade resultaten. Vår produktion har stabiliserats och vi har producerat i linje med de planerade nivåerna. Det enda problemet för mig är bristen på tillväxt inom Consumer Board. Det beror på de produktionsproblem som vi haft under tidigare kvartal, men vår syn på Consumer Boards marknad har inte förändrats, och vi förväntar oss att tillväxten kommer att börja öka igen när vi byggt upp lagernivåerna.”

RESULTATET

Nettoomsättningen och justerat EBITDA under tredje kvartalet ligger i linje med förra året och med våra förväntningar, vilket är mycket tillfredsställande. Vi är missnöjda med bristen på tillväxt inom Consumer Board-segmentet, men vi har lagt produktions­störningarna till följd av förra årets ombyggnationer bakom oss och de förväntade förbättringarna kommer att visa sig nu när vi kan köra med full kapacitet och matcha marknadens efterfrågan och tillväxt. Tyvärr drabbades sodapannan i Frövi av allvarliga problem mot slutet av kvartalet, och vi tvingades stänga ned den redan före det planerade underhållsstoppet. Vi kan köra kartongmaskinen på lägre kapacitet med extern massa, men det leder till ökade massakostnader, vilket i kombination med reparationen av pannan kommer att innebära att kostnaderna blir högre än vad vi tidigare beräknat för det kommande kvartalet.

MARKNADSUTSIKTER

Marknaderna har för alla tre affärsområdena varit i stort sett stabila och vi förväntar oss att det ska hålla i sig.

Marknaden för brunt säckpapper ökade jämfört med förra kvartalet. Marknadens efterfrågan och de lokala priserna på NBSK-massa var också stabila under kvartalet.

Marknadsutsikterna för Consumer Board är fortsatt mycket positiva. De lokala priserna har varit stabila och vi förväntar oss inga förändringar.

Inom affärsområdet Corrugated Solutions har efterfrågan på fluting ökat under kvartalet och de lokala priserna är oförändrade. Försäljningen från Managed Packaging fortsätter att öka.

STRATEGI

Vårt företag har höga ambitioner och goda resultat när det gäller hållbarhet, och det gör oss stolta när vi får det bekräftat och ett erkännande. Under kvartalet fick vi ta emot Guld av EcoVadis för tredje året i rad och vi ingår nu i ett av världens mest prestigefyllda hållbarhetsindex, Dow Jones Sustainability Europe Index. BillerudKorsnäs är det enda europeiska företaget i sin kategori.

BillerudKorsnäs vill vara en positiv kraft i utvecklingen mot en hållbar framtid genom att utmana konventionella förpackningar. Ett sätt att uppnå det är att hitta och investera i attraktiva företag i tidiga stadier för att eventuellt generera nya affärer och lösningar senare i förpackningsvärdekedjan. ”Internet of Packaging” är ett av flera fokusområden, och därför har vi nu investerat i företaget Kezzler genom vårt riskkapitalbolag.

Vår innovations- och designbyrå NINE rönte nyligen stora framgångar vid Pentawards, förpackningsvärldens finaste pris, och vann guld och brons i konceptkategorin. Det är ännu ett exempel på hur vi utmanar konventionella förpackningar.