8 okt 2018, 14:00 CET

BillerudKorsnäs tillsätter chef för division Paper

BillerudKorsnäs meddelar idag att man utser Helene Biström till chef för Paper, en av bolagets tre divisioner i den nya organisation som trädde i kraft 1 oktober.

Tidigare under året meddelade BillerudKorsnäs att bolaget skapar tre divisioner med resultatansvar för att mer effektivt förverkliga företagets tillväxtstrategi. De tre divisionerna blir Board, Paper och Solutions. Helene Biström utses till chef för division Paper. Hon blir också en del av bolagets koncernledning. Helene är idag VD för Infranord.

– Det är min övertygelse att Helene tillsammans med det starka teamet inom Paper kommer lyfta divisionen till nya nivåer såväl vad gäller produktionsstabilitet som nya produkter. Helene kommer också att bidra i koncernledningen med sin breda erfarenhet som ledare, säger Petra Einarsson, VD och koncernchef BillerudKorsnäs.

– Jag är hedrad att ha blivit erbjuden rollen som chef för division Paper i BillerudKorsnäs. Det blir oerhört spännande att ta sig an detta uppdrag. Kombinationen av gedigen kompetens och innovation med stort fokus på hållbarhet, gör att BillerudKorsnäs inriktning och produkter ligger helt rätt i tiden. Jag ser fram emot att tillsammans med mitt team utveckla division Paper, säger Helene Biström.

Helene är en mycket erfaren ledare med tidigare uppdrag exempelvis som vice VD för Vattenfall och VD för Norrenergi. Helene har också en bakgrund med flera tunga styrelseuppdrag, bl.a. som ordförande för Sveaskog, och är för närvarande aktiv i Pöyrys styrelse. 2008 utsågs Helene till ”Årets mäktigaste affärskvinna” av Veckans Affärer.

Helene tillträder tjänsten senast under april 2019.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 oktober 2018 klockan 14:00 CET.