20 apr 2018, 7:00 CET

Delårsrapport januari–Mars 2018

Kvartalsresultat

• Nettoomsättningen var MSEK 5 897 (5 636), en ökning med 5% främst till följd av ökade försäljningspriser.
  • EBITDA var MSEK 1 065 (923), en ökning med 15% främst till följd av ökade försäljningspriser vilket motverkades av ökade vedkostnader.
  • Justerat EBITDA var MSEK 1 102 (938), en ökning med 17%.
  • Justerad rörelsemarginal uppgick till 12% (10%).
  • Justerat rörelseresultat var MSEK 729 (572), en ökning med 27%.
  • Resultat per aktie uppgick till SEK 2,40 (1,94).

Huvudbudskap

• Stabil produktion
  • Starkt resultat drivet av ökade försäljningspriser
  • Fortsatt hög efterfrågan i samtliga affärsområden
  • Negativ resultateffekt från kostnadsinflation och vedbrist
  • Strategiska investeringar fortskrider enligt plan
  • Positiva marknadsutsikter både på kort- och lång sikt

VD HAR ORDET

Stark efterfrågan
”Kvartalet kännetecknades av stabil produktion och att den starka efterfrågan på innovativa- och hållbara förpackningsmaterial fortsätter. Som marknadsledande inom våra valda produktområden är vi väl positionerade för att fånga tillväxten. Intäkterna under kvartalet ökade med 5 procent jämfört med samma period förra året vilket i huvudsak förklaras av ökade försäljningspriser. Till följd av den väderrelaterade vedbristen som påverkat hela sektorn har vi haft svårt att möta kundefterfrågan fullt ut under perioden.

Våra investeringar utvecklas enligt plan. Pappersmaskinen i Skärblacka är just nu under uppstart och förväntas bidra positivt till resultatet mot slutet av året. I Gruvön har vi stärkt upp programledningen samt skapat ett tydligare ägarskap för respektive moment i projektet. När vi rustar för framtiden handlar det inte bara om att bygga ut kapaciteten för att möta en ökad efterfrågan utan också om att optimera produktionen mellan bruken. Vi ska säkerställa ett kunddrivet erbjudande producerat i resurseffektiva anläggningar med stabil tillgänglighet och hög säkerhet”.

Resultatet
EBITDA för kvartalet ökade med 15% och uppgick till MSEK 1 065. Försäljningsvolymerna minskade jämfört med föregående år medan nettoomsättningen ökade med 5% drivet av höjda priser och positiv påverkan från valutor. De rörliga kostnaderna ökade, i huvudsak kopplat till efterfrågedrivna prisökningar på ved och kemikalier.

Samtliga affärsområden fortsätter leverera stabila resultat. Packaging Paper levererar ett starkt resultat drivet av ökad efterfrågan och höjda priser. Inom Consumer Board var tillgängligheten god och EBITDA ökade med 8% jämfört med föregående år. Managed Packaging, inom Corrugated Solutions, fortsätter leverera stark försäljningstillväxt.

Tillgängligheten i produktionen har varit god under kvartalet. Detta är en förutsättning för lönsam tillväxt och fortsatta investeringar för framtiden. Produktionsstörningar eller uppstartsproblem slår direkt på hur kunderna upplever kvalitet och på koncernens resultat. För att framöver minimera problem i produktionen har en koncernenhet inrättats som ska harmonisera arbetet med att öka säkerheten samt säkerställa stabiliteten och kvaliteten i samtliga anläggningar. Utgångspunkten för arbetet är att från ett mer kundorienterat perspektiv fokusera på förebyggande åtgärder.

Marknadsutsikter
Den starka efterfrågan inom samtliga affärsområden förväntas bestå under kommande kvartal. Vi har ett gynnsamt orderläge med möjligheter till fortsatta prishöjningar för att motverka de ökande råvarupriserna som påverkar hela sektorn negativt.

På längre sikt förstärks bilden av de marknadstrenderna där urbaniseringen, digitaliseringen, globaliseringen och hållbarhet innebär stora möjligheter för fortsatt tillväxt. Vi är rätt positionerade med ett brett erbjudande av innovativa och hållbara förpackningar och lösningar. Efterfrågan på ett komplett erbjudande där hållbarheten i materialet är en central del ökar. Förpackningen får en allt viktigare roll i många varumärkesägares strävan att stärka konkurrenskraften hos sina produkter. Detta ger oss fortsatt stark tilltro till våra produkter och vår utveckling.

Strategi
För att leverera lönsam tillväxt om 3-4 procent bedrivs målmedvetet och intensivt arbete inom fyra strategiska områden; position, innovation, hållbarhet och effektivitet. Just nu ligger mycket fokus på att fånga tillväxten inom valda produktområden, tillgodose våra nuvarande och framtida kunder med hållbara förpackningsmaterial och –lösningar av högsta kvalitet. Vi har genom våra två stora investeringsprojekt inte bara visat vår ambition att möta marknadens ökade behov, vi har också visat vår potential att skapa en produktionsstruktur som är effektiv.

För ytterligare information, kontakta gärna
:
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, +46 8 553 335 00
Christopher Casselblad, Investor Relations, +46 8 553 335 08

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. BillerudKorsnäs AB (publ) är skyldigt att offentliggöra denna information enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 april 2018 kl. 07:00.