16 sep 2019, 8:45 CET

Besparingsprogram med positiva resultateffekter på MSEK 600 med full effekt 2021

BillerudKorsnäs introducerar ett kostnadsbesparingsprogram för att säkerställa långsiktig effektivitet och lönsamhet.  Åtgärderna inkluderar personalminskningar inom främst administration samt inköpsbesparingar och effektiviseringar i hela verksamheten.

Som en del av en strategisk uppdatering introducerar BillerudKorsnäs ett besparingsprogram som förväntas generera positiva resultateffekter om cirka MSEK 600 med bestående effekt från 2021. Den positiva effekten i 2020 beräknas bli cirka MSEK 250. Som en del av programmet har BillerudKorsnäs beslutat att reducera antalet tjänster med upp till 300. Beslutet berör hela verksamheten och förhandlingar med de fackliga parterna inleds inom kort.

– Det finns en betydande potential för att höja vår kostnadseffektivitet inom BillerudKorsnäs. Vi är väl positionerade och i grunden ett stabilt bolag men måste fortsätta att kontinuerligt förbättra den operationella effektiviteten. Med programmet säkerställer vi en långsiktig effektivitet och lönsamhet, kommenterar VD och koncernchef Petra Einarsson.

Förutom att öka effektiviteten i verksamheten innebär den uppdaterade strategin också att BillerudKorsnäs nu accelererar innovationsarbetet och ompositioneringen mot förpackningslösningar. Strategin fokuserar på tydligare prioriteringar och konkreta initiativ för en kraftfull leverans i syfte att fortsatt utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid.

För mer information, vänligen kontakta:
Ivar Vatne, CFO, +46 8 553 335 07
Lena Schattauer, Head of Investor Relations, +46 8 553 335 10

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som BillerudKorsnäs AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 september 2019 klockan 08:45 CET.

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 500 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca 24 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se