25 sep 2019, 14:20 CET

Studie visar 70 procent lägre klimatpåverkan med pappersförpackningar

Ett viktigt användningsområde för BillerudKorsnäs innovativa pappersmaterial FibreForm® är som laminat för livsmedelsförpackningar i form av tråg. En nyligen genomförd livscykelstudie utförd av RISE, Research Institutes of Sweden, visar att tråget av FibreForm har upp till 71% lägre koldioxidutsläpp jämfört med tråg av enbart plast.

- Livscykelstudien är den första i sitt slag som jämför miljöprofilen för plastbaserade tråg med papper. Skillnaden i klimatpåverkan är väsentlig, säger Michael Sturges, som leder studien vid RISE.

Det främsta skälet till den lägre klimatpåverkan är att FibreForm laminatet kräver mindre energi vid tillverkning jämfört med plast. Dessutom kan tråget återvinnas som papper i de flesta europeiska länder, vilket minskar klimatpåverkan från sluthanteringen. Det första tråget gjort av FibreForm introducerades till marknaden för cirka 10 år sedan och har sedan dess vidareutvecklats tillsammans med olika produktionspartners.

- Vi utvecklade FibreForm för att utmana konventionella förpackningar med målet att minska onödiga plastförpackningar. Det 3D-formbara materialet gör tråget starkt och stabilt. Vi tror på att skapa en hållbar utveckling genom att erbjuda alternativa förpackningsmöjligheter tillsammans med våra partners, säger Hein van den Reek, Business Director Solutions på BillerudKorsnäs.

Tråget av FibreForm är godkänt för kontakt med mat och finns i butikerna som en förpackning för ost, kött, fisk och liknande livsmedel. Materialet kan formas i befintliga termo- och pressformningsutrustningar på marknaden, vilket innebär att livsmedelstillverkare, varumärkesägare och detaljhandlare kan göra en enkel omställning i sin produktion.

Livscykelstudien utförd av RISE jämför tråg av FibreForm med konventionella EPS- och APET/PE-laminerade plasttråg. Studien omfattar alla faser av produktlivscykeln, från råvaruutvinning till deponi eller återvinning. Med 20,0 kg CO2e per 1 000 tråg som används och bortskaffas har tråget av FibreForm 62% minskad klimatpåverkan jämfört med EPS och 71% jämfört med APET/PE. Arbetet har tredjepartsgranskats av Intertek, en global ledare inom validering och verifiering. Den fullständiga studien finns tillgänglig här: https://www.billerudkorsnas.se/hallbarhet/livscykelanalys-och-miljovarudeklarationer

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Helsén, Presschef, +46 (0) 70 698 48 58, anna.helsen@billerudkorsnas.com
Hein van den Reek, Business Director Solutions, marketing@billerudkorsnas.com

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 22 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se