Det är inte bara den unika produkten – det är också människorna

Smurfit Kappa-företagen i Sverige arbetar med samtliga länkar i förpackningsbranschens värdekedja. Smurfit Kappa i Nybro använder BillerudKorsnäs Design för sina mest kvalitetsmedvetna kunder.

"Det är ingen enskild egenskap som är avgörande, utan summan av dem".

Djupt i de ändlösa, vackra skogarna i sydöstra Sverige ligger Nybro. Inom en 2-milsradie ligger 15 glasbruk, flera av dem internationellt kända – detta är Glasriket. Det är också klassiska utvandrartrakter. Nästan alla här har släktingar i Minnesota.

För att knyta ihop det hela, är det bara självklart att en av Sveriges mest kända märkesprodukter hälls på glasflaskor och skeppas iväg till USA i wellpapplådor tillverkade av Smurfit Kappa i BillerudKorsnäs white top kraftliner.

Den utvalda produkten
Anläggningen i Nybro är en integrerad verksamhet på tre ben: en fabrik för konvertering och tillverkning av wellpapp, en preprintverksamhet där liner flexotrycks före konvertering samt ett offsettryckeri.

BillerudKorsnäs är involverad i preprintdelen. Produkten är BillerudKorsnäs Design. Den används till transport/displaykartongerna för export av Absolut Vodka. ”Det är avsevärda volymer”, säger Carl-Oscar Carlsson, Business Area Manager på Smurfit Kappa LithoPac. ”Det handlar om miljoner kvadratmeter wellpapp. Enbart linern uppgår till 4 000 ton per år.”

Utöver vodkan har Smurfit Kappa hand om Carlsberg och några andra Carlsbergsägda varumärken, märken från Kraft som t.ex. Marabou och Gevalia samt Babybjörn barnprodukter, för att nämna några.

Ytbehandling i toppklass
Design har ofta beskrivits som en Rolls-Royce bland white top kraftliners, med en unik tryckyta som ger tryckresultat på en kvalitetsnivå man förväntar sig enbart från offset- tryckta liners. Rent tekniskt beror detta på ett övre lager av vit kemisk massa och dubbel bestrykning som ger den fina tryckytan, plus styrkan och styv-heten som minimerar risken för tvättbrädeeffekt.

”Ja, det är sant att Korsnäs Design ger fina tryckresultat”, säger Carl-Oscar Carlsson. ”Men det är aldrig bara en fråga om tryck. Det är ingen enskild egenskap som är avgörande, utan summan av dem. Vi säljer inte tryck, vi säljer funktion. Här har kunden valt ett förpackningsmaterial som är avstämt mot varumärket. Om du till exempel är Absolut Vodka, vill du inte vara nummer två. Du siktar alltid på att vara nummer ett. Därför väljer du ett förpackningsmaterial som harmonierar med din position som nummer ett.”

Specen – en del av expertisen
Inga överraskningar här. Grundläggande sanningar om varumärkeshantering gäller. Men specificerar kunden materialet för de förpackningar ni tillverkar?

”Bara i enstaka fall. Vi föredrar alltid att hantera specifikationerna”, förklarar Carlsson. ”Det ingår i den expertis som kunden köper av oss. Vi vet exakt vilka parametrar i t.ex. en liner som ger den rätta tryckbarheten, den rätta körbarheten i våra konverteringsprocesser och den rätta funktionen i den färdiga produkten.”

Styrka är en avgörande faktor
Vilka egenskaper är då viktiga för god körbarhet i er process? ”Det korta svaret är: de egenskaper som Design har”, säger Carlsson. ”Men det finns också ett längre svar. Linerns bruna baksida är en av de viktiga faktorerna. Linern limmas på ett enkelt wellskikt och då är det absolut nödvändigt att linerns limsida har en yta med rätt absorptionsegenskaper för att ge jämn och plan kartong. Det här är lika viktigt som jämnheten och bestrykningen på trycksidan. En annan faktor är styrka. Design krackelerar inte vid stansning eller bigning. Detta på grund av att materialet är tillverkat av långa nyfiber. Material tillverkat av återvinningsfibrer har korta fibrer vilket gör att ytan krackelerar när man bearbetar den.”

Vänliga och engagerade människor
När medarbetarna på Smurfit Kappa pratar om sitt jobb talar de om prestanda och passion:
”En förpackning är inte bara en förpackning, det är en kommunikationskanal, ett ergonomiskt verktyg, en förpackad enhet, en varumärkesbyggare, en miljöaktivist, ett hant-verksalster och därmed en rolig utmaning till samarbete.”

Betyder detta att servicenivåer, relationer och mänskligt samspel inverkar på ett påtagligt sätt, vid sidan om de strikta parametrarna i produktspecifikationen?

”Vi får enastående service från BillerudKorsnäs. Jag får inte betalt för att säga detta. Beröm är gratis där det är befogat. Vi har aldrig anledning att klaga på servicen. Att deras anläggningar inte ligger så långt bort förenklar naturligtvis logistiken. Transporterna kommer med lastbil. Detta eftersom vårt läge, i Nybro, ligger vid sidan av de större transportflödena och inte kan försörjas effektivt med järnväg. Vi får regelbundet, varannan vecka eller så, leveranser från ett konsignationslager. Men det som verkligen särskiljer BillerudKorsnäs när det gäller service är människorna. Våra kontaktpersoner i Gävle är vänliga, kompetenta och engagerade. De bryr sig. Vårt samarbete går 25 år tillbaka i tiden. På samma sätt som vi arbetat med Absolut Vodka sedan 1979. Goda relationer fördjupas och breddas med åren.”

Två processer, ett resultat
”En sak till på tal om utvecklingen av relationer. Det allra senaste är våra planer att utöka affärssamarbetet med BillerudKorsnäs. Det kommer att gynna några av våra kunder enormt mycket. För deras volymprodukter använder vi Design, den flexotryckta linern. För deras mindre volymer, varianter av samma varumärke, använder vi BillerudKorsnäs Supreme som vi trycker i en offsetpress. Och resultaten ser exakt likadana ut! Ingen skillnad i vithet och ingen märkbar skillnad i tryckkvalitet. Detta är helt unikt. Hela produktsortimentet får en enhetlig finish och vi behöver inte lägga pengar i onödan på flexoklichéer för de mindre volymerna. Det är en ’vinn-vinn-situation’ tagen direkt ur instruktionsboken.”

 

Se även

Corrugated Materials

Fluting och liners i världsklass för wellpappförpackningar.

Röda siffror – hur vi alla kan rädda saftiga tomater

Vi kan alla bidra till att minska matavfallet på jorden. Vad händer och hur vi alla kan göra skillnad.

Styrka – en hel vetenskap: nästa utvecklingssteg inom förpackningar

Wellpapp var en innovation redan när materialet först dök upp på marknaden. Nu erbjuder vi nästa utvecklingssteg – världens starkaste fluting.