Frizle – gammal favorit i ny form

När två matälskare strålade samman med en förpackningsdesigner, en tillverkare och kartong från BillerudKorsnäs blev resultatet ett nytt, smart sätt att tillaga en tysk delikatess.

Spätzle är gjort av ägg, mjöl, vatten och salt och är en sorts pasta från södra Tyskland. Den traditionella handgjorda delikatessen finns i olika former och kan köpas både färsk och torkad i matbutikerna. För att kvaliteten och den goda smaken ska bevaras, och för att särskilja produkten från de förkokta varianterna av spätzle, har man utvecklat en engångsförpackning innehållande färsk deg som pressas ut direkt i kokande vatten och sedan serveras direkt.

dén kommer från företaget Frizle som grundats av Martin Sluk och Thomas Spieler. "Vi älskar båda spätzle men förkokta produkter har aldrig varit något för oss."

De letade upp Thomas Reissig på VerDeSoft, ett Nürnbergbaserat företag som arbetar med förpackningsteknik och design. Reissig identifierade omedelbart flera utmaningar. "Den nya förpackningen var tvungen att kunna bevara degen färsk i flera veckor", säger Reissig. "Den skulle också underlätta för konsumenten – lätt att öppna och lätt att pressa ur. Dessutom skulle den signalera att produkten var ekologisk."

Slutprodukten blev en ihopvikbar förpackning i kartong med välvd botten och sex hål som försluts med en förseglingsetikett. Insidan av kartongen belades med en specialfilm som omsluter och skyddar degen. Förpackningen tätades med ultraljudsteknik. Efter att ha testat flera sorters kartong stod det klart att BillerudKorsnäs Light 250 g/m2 var det perfekta valet. Materialets långa fibrer ger hög stabilitet och bra fuktbeständighet.

Det var Michael Spiegel vid Spiegel Verpackungen i Höchberg, Tyskland, som framställde produkten. "BillerudKorsnäs Light är unik", säger han. "Andra material av samma tjocklek är inte lika hållbara. Och de som är lika hållbara saknar den flexibilitet som krävs. Det är ofta svårt att sammanfoga två olika material, i det här fallet kartong och film", säger han. "Vi behövde också utveckla ett specialverktyg för att kunna kontrollera att alla hål var korrekt urtagna."

Framgång redan innan lansering

Frizles engångspress för spätzle var en succé redan innan den lanserades officiellt i juni 2014.

Den första prototypen visades upp 2012 och vann genast pris för årets förpackning i Tyskland. 2013 presenterades den på världens största handelsmässa för ekologiska produkter, Biofach i Nürnberg, och vann publikens pris i kategorin bästa nya funktionella produkt.

Framgången upprepades vid Biofach 2014 då publiken utsåg Frizles spätzle med chilismak till bästa nya produkt. Nyligen vann förpackningen guld vid DuPont Design Innovation Awards i Delaware, USA.

Se även

Carton Solutions

Vi tillhandahåller idéer om förpackningsdesign och processer – specialistkunskap som gör varumärkesförpackningar till något utöver det vanliga.

Kommunikation genom förpackningar

På designbyrån NINE, som ingår i BillerudKorsnäskoncernen, tar man förpackningar på största allvar.