Nyhet
25 apr 2018, 8:01 CET

Packaging Sustainability for Helpful Brands

Introducerar det första djupdyket i BillerudKorsnäs Consumer Panel

Packaging Sustainability for Helpful Brands Förpackningar är en tydlig kontaktpunkt med konsumenten, oavsett försäljningskanal, och är därför ett strategiskt verktyg som varumärken kan använda för att hjälpa människor att bli mer hållbara i sin vardag och i sina val. Varumärkesägare som tydligt hjälper konsumenter att agera mer hållbart efterfrågas starkt av de globala konsumenterna.

I BillerudKorsnäs Consumer Panel 2017 tilldelades högsta indexpoäng möjligheten för varumärken att särskilja sig genom packaging sustainability. Att ge konsumenter som vill agera mer hållbart tydliga fördelar. Exempelvis genom enklare återvinning, minskat livsmedelsavfall eller ett fördelaktigt andra och tredje användningsområde för förpackningar.

Dessa fördelar, om de kommuniceras, skulle vara kraftfulla för att visa att man är ett hjälpsamt varumärke. De långsiktiga vinnarna kommer att vara varumärken och företag som uppfattas som verkligt hjälpsamma - eftersom konsumenter (och B2B-kunder) då känner att de är en del av lösningen - inte problemet.

 Ur innehållet

  • Hjälpsamma varumärken - en nyckel till framgång
    Att vara hjälpsam är ett generellt, holistiskt synsätt i din affärsmodell, som omfattar både varför och hur du gör affärer. Det handlar också om att arbeta nära dina kunder: lyssna, interagera och innovera för att underlätta för dem att agera på ett hållbart sätt.
  • Att hjälpa konsumenten bli en hjälte
    Om varumärkesägare och det stöd, inspiration och innovation som de kan ge för att underlätta för konsumenterna att agera rätt.
  • Förpackning som ett strategiskt verktyg
    Varumärkesägare som kan aktivera och engagera konsumenter, kommunicera förpackningens värde och funktionalitet och få konsumenterna att känna att deras beteende har en positiv inverkan, kommer att belönas genom preferens och lojalitet.
  • Förpackningen som en möjliggörare för hållbarhet
    Matavfall har högsta prioritet för konsumenterna när de diskuterar de globala utmaningarna som förpackningar kan hjälpa till att lösa i framtiden.
  • Göra återvinning lätt
    Att göra det enkelt och belönande att återvinna är nummer ett på konsumentens lista över drömresultat från framtida förpackningsinnovation.
  • Att gå utöver det uppenbara
    Konsumenterna frågar efter sann innovation - nya idéer som förändrar förpackningens roll i deras vardag.

Ladda ner rapporten

Läs hela rapporten Packaging Sustainability for helpful brands (PDF på engelska

Stora möjligheter för hjälpsamma varumärken att vinna marknadsandelar

Missa inte vår story om hur hjälpsamma varumärken har en stor möjlighet att vinna marknadsandelar. Läs vår story här.

Se vår videoserie om Packaging Sustainability

Se Jon Haag, BillrudKorsnäs Director Consumer Insights, dela sina insikter om rollen design har i förpackningshållbarhet, vad städer gör för att bli mer hållbara, hur förpackningar kan bli en del av lösningen och om millenniegenerationen intressen.