7 okt 2011, 8:30 CET

Chesapeake vann Design Challenge 2011 för förpackning baserad på Billerud FibreForm®

Chesapeakes nya förpackningssortiment Impressions™, som baseras på Billeruds FibreForm®, vann Design Challenge 2011. Utmärkelsen delades ut under Nordens största förpackningsmässa Pack & Emballage, där det vinnande konceptet röstades fram av besökarna.

Chesapeake har utvecklat FibreForm-materialet för att kunna erbjuda sina kunder unika kartongkoncept som ger förpackningar dynamiska 3D-former.

”Vi är glada över att det var branschfolk inom förpackningsindustrin som tyckte att vår produkt var nummer ett. Det visar tydligt att marknaden är intresserad av smartare förpackningar som höjer produktens utseende på butikshyllan och marknadsför varumärket”, säger Armin van Overbeek, försäljnings- och marknadsdirektör för Sustainable Packaging Solutions på Billerud.

Det sortiment som marknadsförs under varumärket Impressions™ tillverkas under en särskild lågenergiprocess där kartongmaterialet formas till distinkta former. Materialet kan modelleras för att likna plastens former för t.ex. påsar och blisterförpackningar och erbjuder därmed mångsidiga kartonglösningar för hygienprodukter, livsmedel, läkemedel och drycker.

”Vi har skapat ett helt nytt sätt att forma kartong”, förklarar Bob Houghton, marknads- och kommunikationschef på Chesapeake. ”Vi har kunnat dra fördel av den unika flexibiliteten hos Billeruds FibreForm för att skapa former och effekter som helt enkelt inte är möjliga med traditionell kartong. Och vi håller på att utveckla ny teknik för att inleda en storskalig produktion av Impressions™, snabbt och kostnadseffektivt.”

”Under de tolv månader som Chesapeake har arbetat med Billerud har vi skapat spännande prototyper för konsumentprodukter i form av apelsiner och citroner, samt djuppräglade former på sekundära förpackningar. Vi har hittat nya sätt att puffa upp kartongen så att den ser ut som plastpåsar och vi har till och med gjort blisterförpackningar i FibreForm. Och avhängigt produktens barriärkrav kan alla dessa förpackningsprodukter återvinnas.”

Impressions™ baseras på FibreForm och erbjuder också tydliga miljöfördelar som ett alternativ för produkter som för närvarande förpackas i plast. FibreForm är FSC-certifierat och tillverkas av förnybar råvara som också garanterar en komposterbar och återvinningsbar förpackning.