19 sep 2011, 8:30 CET

Nytt avtal med ledande förpackningsföretag

Billerud Fresh Services AB tecknar avtal med Carmel Container Systems Ltd från Hadera-Paper Group om medlemskap i Fresh Box Alliance.

Carmel Container Systems Ltd, ett av Israels ledande förpackningsföretag, tecknade nyligen avtal om fullt medlemskap i Fresh Box Alliance. Fresh Box Alliance är ett globalt nätverk av framstående förpackningsföretag som levererar kvalitetsprodukter åt färskvaruindustrin.

Alliansens medlemmar får använda sig av SoliQ™, ett optimerat koncept för leveranskedjan som tagits fram just med den globala färskvaruindustrin i åtanke. Billerud Fresh Services AB har utvecklat SoliQ för att rationalisera hela kylkedjan för färskvaror. Lösningen använder realtidsuppgifter och har stöd i teknisk sakkunskap för att kunna svara mot de särskilda behov som finns hos såväl importföretag som i detaljhandeln. SoliQ ger sänkta kostnader och bättre marginaler för alla aktörer längs leveranskedjan. Att varorna skyddas bättre ger dessutom stora miljöfördelar.

– Vi är väldigt glada åt att Carmel har anslutit sig till Fresh Box Alliance, eftersom Carmel är en nytänkande och engagerad aktör i branschen. Enligt beräkningarna kommer Carmel att leverera 7–9 miljoner SoliQ-förpackningar till den europeiska marknaden under kommande säsong. Deras åtagande vittnar dels om företagets ambition att leda utvecklingen på marknaden, dels om det mervärde som SoliQ skapar åt Carmels kunder, säger Tobias Bergarp, vd på Billerud Fresh Services AB.

– Carmel drivs av viljan att optimera förpackningarnas prestanda. Vi är övertygade om att medlemskapet i Fresh Box Alliance och möjligheten att använda SoliQ-konceptet kommer att innebära stora fördelar för våra kunder. SoliQ-konceptet tar även hänsyn till detaljhandelns krav på att förpackningarna ska vara enkla att hantera och placera på hyllorna, och att de ska se attraktiva ut i kundernas ögon. I Billerud Fresh Serivces har vi hittat en fungerande och pålitlig samarbetspartner, säger Doron Kempler, vd på Carmel Container Systems Ltd.

– Det här är början på en spännande resa som kommer att rationalisera leveranskedjan och bidra till att det finns färska och näringsrika varor i de europeiska frukt- och grönsaksdiskarna. Jag hoppas att fler engagerade och kvalitetsinriktade företag kommer att följa Carmels exempel, säger Tobias Bergarp.