29 nov 2012, 15:00 CET

Samgåendet mellan Billerud och Korsnäs är slutfört och BillerudKorsnäs har bildats

Samgåendet mellan Billerud och Korsnäs har idag slutförts. Det nya bolaget BillerudKorsnäs blir en ledande aktör inom nyfiberbaserade förpackningsmaterial och lösningar. Styrelsen har i samband med samgåendet beslutat om nya finansiella mål.

Som tidigare offentliggjorts ingick Billerud den 19 juni 2012 avtal med Kinnevik om förvärv av samtliga aktier i Korsnäs. Villkoren för förvärvet är nu uppfyllda, varför samgåendet mellan Billerud och Korsnäs idag slutfördes genom att Billerud har tillträtt och blivit ägare till samtliga aktier i Korsnäs. I samband med slutförande av förvärvet har styrelsen för BillerudKorsnäs beslutat, med stöd av bemyndigandet från extra bolagsstämma den 14 september 2012, om en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Information om villkoren för nyemissionen offentliggörs i ett separat pressmeddelande som skickas omedelbart efter detta pressmeddelande.

Vederlag
Vederlag för de förvärvade aktierna ska enligt samgåendeavtalet bestå av nyemitterade aktier i BillerudKorsnäs motsvarande en ägarandel om 25,1[1] procent av rösterna i bolaget, en kontantbetalning som vid avtalstidpunkten beräknades uppgå till MSEK 3 200 samt övertagande av befintlig extern nettoskuld i Korsnäs som vid avtalstidpunkten beräknades uppgå till MSEK 5 650.

På tillträdesdagen har en emission till Kinnevik om 34 551 592 aktier genomförts vilket ger Kinnevik ett ägande om 25,1 procent av rösterna och innebär en ökning av BillerudKorsnäs aktiekaptial med SEK 255 153 438. Den kontanta betalningen har varit föremål för en preliminär justering beroende på uppskattade nivåer av extern nettoskuld, rörelsekapital och investeringsgrad per tillträdesdagen. Kontantdelen av vederlaget justerades i samband med detta till MSEK 3 253 [2] till följd av att estimerad extern nettoskuld i Korsnäs per 29 november 2012 uppgår till MSEK 5 799 [3], en avvikelse om MSEK 149 (jämfört med vid avtalsdagen beräknad nivå på nettoskulden om MSEK 5 650), samt att estimerat rörelsekapital i Korsnäs per 29 november 2012 överstiger en överenskommen normaliserad nivå med MSEK 202. Det totala vederlaget uppgår till MSEK 11 358 (på skuldfri basis och baserat på Billerudaktiens stängningskurs den 28 november 2012). Ytterligare justering av kontantbetalningen kan bli aktuell beroende på verkliga nivåer på extern nettoskuld, rörelsekapital och investeringsgrad på tillträdesdagen.

Av kontantbetalningen har MSEK 500 erlagts i form av en säljarrevers som Kinnevik kommer att använda för teckning av aktier i den nyemission som styrelsen har fattat beslut om idag (se separat pressmeddelande).

Firmaändring
Till följd av att Billerud tillträtt aktierna i Korsnäs har ändringen avseende bolagets firma, från Billerud Aktiebolag (publ) till BillerudKorsnäs Aktiebolag (publ), trätt i kraft.

Ny styrelse
Även förändringarna avseende styrelse som beslutades vid extra bolagsstämma den 14 september 2012 har trätt i kraft. BillerudKorsnäs styrelse består från och med idag till nästa årsstämma av Hannu Ryöppönen (ordförande), Mia Brunell Livfors, Lennart Holm, Jan Homan, Gunilla Jönson, Michael M.F. Kaufmann, Wilhelm Klingspor och Mikael Larsson samt arbetstagarledamöterna Helén Gustavsson och Kjell Olsson (med suppleanterna Kurt Lindvall och Tobias Söderholm).

Den nya styrelsen har vid konstituerande styrelsesammanträde bl.a. fattat beslut om att till ledamöter i revisionsutskottet utse Mikael Larsson (ordförande), Lennart Holm och Jan Homan. Ersättningsutskottet utgörs av Hannu Ryöppönen (ordförande), Mia Brunell Livfors och Michael M.F. Kaufmann. Till ledamöter i ett för integrationen mellan Billerud och Korsnäs särskilt skapat integrationsutskott har utsetts Lennart Holm (ordförande) och Hannu Ryöppönen.

Koncernledning
Den nya styrelsen har vid konstituerande styrelsesammanträde bl.a. beslutat att Per Lindberg ska vara VD och koncernchef samt utsett Christer Simrén till Vice VD och COO för BillerudKorsnäs. För övriga förändringar i koncernledningen, se www.billerudkorsnas.se.

[1] Kinneviks ägarandel kommer att uppgå till 25,0 procent om antal aktier beräknas inklusive utspädning till följd av Billeruds långsiktiga incitamentsprogram.
[2] Därutöver har Billerud betalat MSEK 2 579 som kompensation för Korsnäs fordran på Kinnevik om motsvarande belopp, vilken reglerats i samband med slutförandet av Transaktionen.
[3] Justerad för MSEK 60 i erhållen utdelning från Bergvik Skog.

Finansiella mål för BillerudKorsnäs
Styrelsen i BillerudKorsnäs har idag fastställt följande finansiella mål för bolaget:

Mål

Beskrivning

Rörelsemarginal

> 10 %
Över en konjunkturcykel ska rörelsemarginalen i genomsnitt överstiga 10 procent.BillerudKorsnäs verkar i en bransch som historiskt följt ett cykliskt mönster med åtföljande svängningar i intjäningsförmåga.

Avkastning på sysselsatt kapital

> 13 %
Över en konjunkturcykel ska avkastningen på sysselsatt kapital i genomsnitt överstiga
13 procent.BillerudKorsnäs ska säkerställa en avkastning som motsvarar aktieägarnas avkastningskrav samtidigt som kostnaden för bolagets skulder väl täcks.

Nettoskuldsättningsgrad

< 0,9
Nettoskuldsättningsgraden ska understiga 0,9.BillerudKorsnäs verksamhet påverkas i betydande utsträckning av rådande konjunktur och har därmed en betydande rörelserisk. Det är därför viktigt att den finansiella ställningen stärks under goda år för att ge koncernen uthållighet under svagare perioder.

Utdelningspolicy

50 % av nettovinsten
Över en konjunkturcykel ska utdelningen i genomsnitt uppgå till 50 procent av nettovinsten.Utdelningen till aktieägarna kommer bland annat att vara beroende av BillerudKorsnäs resultatnivå, finansiella ställning och framtida utvecklingsmöjligheter.

2013 års rapportdatum och tidpunkt för årsstämman

BillerudKorsnäs ekonomiska rapportering under 2013 sker enligt följande:

Bokslutskommuniké för 2012                                      8 februari 2013
Delårsrapport januari-mars 2013                                  23 april 2013
Delårsrapport januari-juni 2013                                    18 juli 2013
Delårsrapport januari-september 2013                          30 oktober 2013
Årsstämma                                                                 7 maj 2013

Valberedningen inför årsstämma 2013
Valberedningen inför årsstämma 2013 i BillerudKorsnäs har följande sammansättning:

Mia Brunell Livfors, Investment AB Kinnevik, ordförande
Michael M.F. Kaufmann, Frapag Beteiligungsholding AG
Frank Larsson, Handelsbanken fonder
Björn Franzon, Swedbank Robur fonder

För mer information kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, +46 (0)8 553 335 00
Christer Simrén, vice VD och COO, +46 (0)26 15 10 00
Sophie Arnius, IR chef, +46 (0)8 553 335 24, +46 (0) 70 590 80 72

Informationen är sådan som BillerudKorsnäs AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 15.00 den 29 november 2012.

BillerudKorsnäs i korthet
BillerudKorsnäs erbjuder nyfiberbaserade förpackningsmaterial och smarta lösningar för dagens och morgondagens förpackningsbehov. Det övergripande målet är att generera lönsam tillväxt. Genom sin affärsmodell sätter BillerudKorsnäs kunden i fokus med högkvalitativa material, kunskap om hela förädlingskedjan samt ett globalt nätverk som ökar tillgängligheten till olika marknader. BillerudKorsnäs har en framstående position inom ett flertal segment, såväl inom nyfiberbaserade material till konsumentförpackningar som för industriella ändamål. Bolagets syfte är att skapa värden som stärker kundernas varumärken och konkurrenskraft och därmed säkrar bolagets position som den naturliga samarbetspartnern för smartare förpackningar. Cirka 75 procent av BillerudKorsnäs försäljning sker till konsumentnära branscher där Mat & Dryck utgör det största marknadssegmentet. Idag är Europa BillerudKorsnäs viktigaste marknad. Bolagets årsomsättning uppgår till
cirka SEK 20 miljarder.

Tre affärsområden
Affärsområde Packaging Paper erbjuder kunderna tekniskt avancerat nyfiberbaserat kraft- och säckpapper samt smarta lösningar för funktion, design och materialval. Alla kvaliteter är starka samt har mycket bra tryck- och körbarhet vilket bidrar till ökad produktivitet i kundernas konverteringsprocesser.

Affärsområde Consumer Board utvecklar och säljer högkvalitativ kartong av nyfiber till flera segment, bland annat drycker och konsumentvaror, vilka efterfrågar förpackningar som är effektiva, attraktiva samt funktionella. Dessutom erbjuder affärsområdet sina kunder lösningar för leveransservice samt applikationskunskap.

Affärsområde Containerboard erbjuder wellråvaror av nyfiber anpassade för höga krav på styrka, hygien och tryck. I transportkedjan bidrar det starka materialet till lättare förpackningar vilket leder till minskade koldioxidutsläpp. Rådgivning inom förpackningsoptimering hjälper varumärkesägare till rätt förpackning för varor och logistikkedjor.

Cirka 4 400 medarbetare
Den 30 september 2012 hade Billerud 2 490 medarbetare och Korsnäs 1 883 medarbetare. BillerudKorsnäs har därmed totalt cirka 4 400 medarbetare.

Åtta produktionsenheter
Produktion av papper och kartong sker vid åtta produktionsenheter; Gävle, Gruvön,
Frövi/Rockhammar, Skärblacka och Karlsborg i Sverige, Jakobstad och Tervasaari i Finland samt Beetham i Storbritannien.

Den totala produktionskapaciteten uppskattas till cirka 2 900 kton per år.

För mer information besök: www.billerudkorsnas.se