Pressmeddelande
29 sep 2021, 9:00 CET

Fransk kryddförpackning internationell vinnare i årets PIDA

Den slutliga vinnaren i BillerudKorsnäs prestigefyllda designtävling PIDA har utsetts. Segern gick i år till bidraget ”RESPICE” skapat av de tre franska designstudenterna Romane Bazile, Jeanne Douchet och Marion Braconnier från IUT Reims. Deras vinnande förpackningskoncept lyckas både utmana konventionella förpackningar och väcka liv i våra sinnen.

Vinnarna beskriver sitt tävlingsbidrag så här:

RESPICE ger lite krydda i tillvaron. Designen är visuellt tilltalande med sin terrakottafärg och rena typografi. Boxen kan på så sätt användas som en fin inredningsdetalj i köket.

Ljud skapas dessutom när du öppnar förpackningen – något som gör att du kan gissa på vilka kryddor paketen innehåller. Vi har också lagt till en QR-kod för den som vill veta mer om kryddorna,” säger Team RESPICE, som förutom äran vinner en resa till Sverige för att delta i BillerudKorsnäs’ design summit.

Vad som imponerade på juryn

Årets jury bestod av en rad välkända branschexperter och vinnarmotiveringen löd:

Vinnaren i PIDA Grand Finale 2021 har verkligen tagit temat ”Awaken the Senses” till högsta nivån. Med ljud, beröring och känsla har de skapat ett nytt koncept inom sitt område som ger konsumenten en inspirerande förpackning som både överraskar och har en relevant digital koppling. Detta koncept – i sitt smarta bokformat ­– utmanar verkligen dagens konventionella förpackningar och inspirerar konsumenten till en extraordinär gourmetupplevelse. Det är den perfekta balansen mellan innovation, hållbarhet, gemytlighet och användarvänlighet.”

Övriga finalister

PIDA Grand Finale arrangerades den 27 september på Luxe Pack Monaco (världens ledande mässa för innovativa lyxförpackningar). Totalt tävlade 100 studenter i PIDA med 40 designprojekt. Av dessa lyckades fyra lag ta sig vidare till slutfinalen. Från Sverige deltog fyra studenter från Nackademin med sitt förpackningskoncept ”Lost in Senses” – en lekfull förpackning utformad för en teservis. Till finalen kom också en tysk student från Hochschule der Medien som tävlade med bidraget ”Krystal Kream”, ett nyskapande förpackningskoncept för vegansk pinnglass. Slutligen kvalificerade sig också ”The Golden Bee Skincare”, en okonventionell kosmetikförpackning designad av fyra studenter från Clemson University i South Carolina, USA.

-   Juryns beslut var inte lätt. Nivån på de tävlande bidragen var exceptionellt hög och alla som tog sig till finalen lyckades väcka liv i våra sinnen på olika sätt med sina kreativa förpackningar”, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

Intresset för PIDA har ökat för varje år och 2021 arrangerade BillerudKorsnäs tävlingen för 16:e gången.

-   PIDA är mer än en tävling; det är en arena där morgondagens förpackningsdesigners får chans att visa upp sin talang för den etablerade branschen – som i sin tur besöker eventet för att få idéer och inspiration. Sist men inte minst är PIDA ett initiativ för att driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard BillerudKorsnäs.
 

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard BillerudKorsnäs anders.gathu@billerudkorsnas.com, tel +4672 243 36 61

Louise Wileen Bjarke, presschef BillerudKorsnäs, louise.wileenbjarke@billerudkorsnas.com, tel +4672 210 35 14


Läs mer om PIDA på:

pida.billerudkorsnas.com.

Du kan också följa PIDA i sociala medier:

Facebook: facebook.com/PIDAcommunity/

Instagram: @billerudkorsnasworld LinkedIn: @BillerudKorsnas

Twitter: @BillerudKorsnas

Pinterest: @BillerudKorsnas
 

Årets totala vinnare är det franska bidraget "RESPICE" – en innovativ förpackning för kryddor.

Krystal Kream

Tysklands finalist "Krystal Kream", ett nyskapande koncept för vegansk glass.

Lost in Senses

Från Sverige: bidraget ”Lost in Senses”, en lekfull förpackning avsedd för en teservis och en hel teupplevelse.

The Golden Bee Skincare

Den amerikanska bidraget “The Golden Bee Skincare”, ett uppfinningsrikt och okonventionellt förpackningsprojekt.