17 maj 2021, 8:00 CET

Hudvårdsprodukter och tandkräm i tuber av papper i stället för plast – nytt samarbete mellan BillerudKorsnäs och Aisa

BillerudKorsnäs fortsätter utmana konventionella förpackningar. Idag lanserar BillerudKorsnäs ett samarbete med industriföretaget Aisa som öppnar för helt nya möjligheter att tillverka tuber för hygienprodukter i papper istället för plast.  Med BillerudKorsnäs FibreForm® kan i princip hela tuben istället tillverkas av hundra procent nyfiber.

BillerudKorsnäs FibreForm® är ett unikt material i träfiber och eftersom det är böjbart kan tuben behålla sin form när man klämmer eller pressar på den.
  • Vi kommer aldrig att kompromissa med användarupplevelsen. FibreForm® är ett enastående material och samarbetet med Aisa har resulterat i ännu en applikation där vi kan stötta varumärkesägare på deras resa mot mer hållbara förpackningar, säger Lovisa Westergren, Sales Director FibreForm ® på BillerudKorsnäs.

• Under de senaste åren har vi sett en ökande efterfrågan på fiberbaserade förpackningslösningar, inklusive tubapplikationer. Lösningen som utvecklats tillsammans med Aisa utnyttjar fullt ut de unika egenskaperna hos Fibreform ® och möter de höga förväntningarna vi ser hos varumärkesägarna på att minska plastanvändningen utan att tumma på kvalitet och funktionalitet.

Tuber av FibreForm® kan användas i olika segment som till exempel i förpackningar för tandkräm och kosmetika. FibreForm ® är förnybar, biologiskt nedbrytbar och kräver mindre energi vid konvertering än plast.

En av de stora fördelarna med papperstuben av FibreForm®  är den smidiga tillverkningsprocessen. Det är möjligt att direkt byta ut nuvarande material mot FibreForm® i Aisas produktionsanläggningar utan att behöva göra några ombyggnationer av konverteringsmaskinerna.

• Genom FibreForm ®  kan våra kunder nu erbjuda en helt ny förpackningslösning till marknaden. Tack vare FibreForm® kan Aisa nu ersätta upp till 70 % av plasten i det som kallas för själva axeln på tuben och tillsammans med själva tuben som är av över 85% papper bidrar den här hybridaxeln till ett paket som nu består av mer än 80% papper, säger Joachim Sander, Director Marketing & Sales på AISA Automation Industrielle SA.

För mer information, kontakta:

Lovisa Westergren, Sales Director FibreForm ®, phone +46703669685, lovisa.westergren@billerudkorsnäs.com

Louise Wileen Bjarke, Head of Press, phone +46722103514, louise.wileenbjarke@billerudkorsnas.com

About AISA Automation Industrielle SA

Aisa Packaging is a division of Aisa focusing on packaging development and evaluation as well as new material testing.

Aisa Machinery develops and produces packaging production machinery and more specifically is the world market leader in tube packaging production machinery. Decoseam™ is a patented technology of Aisa used, among others, to produce paper-based laminate tubes and the hybrid paper shoulder has patents pending. www.aisa.com