28 okt 2014, 7:02 CET

Fortsatt styrkebesked i tredje kvartalet

VD Per Lindberg kommenterar utvecklingen under tredje kvartalet 2014:

“Vi hade en mycket stark utveckling under det tredje kvartalet och det är glädjande att se en justerad rörelsemarginal för kvartalet på 10 procent och ett justerat rörelseresultat på MSEK 518. Under kvartalet genomförde vi underhållsstopp vid tre av våra produktionsenheter vilket påverkade resultatet negativt med cirka MSEK 227. På årsbasis ökade nettoomsättningen med 5 procent och försäljningsvolymen med 4 procent. Våra skulder minskade markant tack vare ett starkt kassaflöde och vår nettoskuldsättningsgrad är nu nere på 0,73 ggr.

Trots det osäkra läget i världen har marknaden för förpackningsmaterial över lag varit bra för samtliga affärsområden under perioden med stabila priser och efterfrågan. Affärsområde Packaging Paper har behållit priserna stabila och ser möjligheter att höja dem på vissa specialsegment inom kraftpappersområdet. Affärsområde Containerboard pressades, som väntat, av den ökade kapaciteten på linermarknaden, vilket speglas i en lägre försäljningsvolym men fortsatt starka marginaler. Affärsområde Consumer Board visar stabilitet med försäljningsvolymer som ökar mer än planerat, 5 procent jämfört med i fjol.

Efter flera kvartal i rad med förbättrat resultat, ser vi tillfälligt vissa utmaningar i det fjärde kvartalet. December blir kort ur leveranssynpunkt och affärsområdena Packaging Paper och Consumer Board räknar båda med en säsongsmässig volymminskning. Containerboard fortsätter på en lägre volymnivå än normalt för liner under det fjärde kvartalet till följd av ökad marknadskapacitet.

Under det tredje kvartalet har vi tillkännagivit investeringar i linje med genomgången av vår maskinpark och långsiktiga strategi. Vi växer enligt våra planer på lönsam tillväxt, 4 procent jämfört med föregående år. Vi har nu nått våra synergimål långt före utsatt tid. Även om vi nu avslutar vårt synergiprogram kommer vi att fortsätta våra ansträngningar att skapa resultatförbättringar i vårt dagliga arbete för förbättrad effektivitet och operational excellence. Vi har goda förutsättningar att lära av varandra inom organisationen och att skapa värde för våra kunder, aktieägare och anställda.’’