1 jun 2012, 11:15 CET

Förvärvet av UPMs förpackningspappersverksamhet slutfört

Billerud Finland Oy:s förvärv av UPMs förpackningspappersverksamhet i Jakobstad och Tervasaari har nu slutförts. Billerud Finland Oy är ett helägt dotterbolag till Billerud AB. Köpeskillingen uppgår till cirka MEUR 130.

Den förvärvade verksamheten konsolideras från och med 1 juni 2012 och kommer att ingå i affärsområde Packaging & Speciality Paper.

I delårsrapporten för januari-juni 2012 kommer försäljningen av Billerudkoncernens avsalumassa fortsatt att redovisas som ett eget affärsområde dvs. Market Pulp. Från och med 1 juli 2012 kommer försäljningen av avsalumassa inte redovisas separat utan kommer att ingå i affärsområde Packaging & Speciality Paper.

Finansiell pro-forma information kommer att publiceras i delårsrapporten för januari-juni 2012.

Under 2011 uppgick försäljningen i den förvärvade verksamheten till cirka MEUR 220 och rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) till cirka MEUR 18 (proforma). Årliga avskrivningar beräknas uppgå till cirka MEUR 6,5.

Affären finansieras till hälften av likvida medel och till hälften genom upptagande av lån inom existerande kreditramar. Förvärvets påverkan på Billeruds nettoskuldsättningsgrad blir +24 procentenheter.

Förvärvet har tidigare beskrivits i pressmedelanden daterat den 1 februari 2012 och 22 maj 2012.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 01, 070-248 15 17
Susanne Lithander, Ekonomi- och finansdirektör, 08-553 335 07, 073-037 08 74

Informationen är sådan som Billerud Aktiebolag (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Avlämnad för offentliggörande kl. 11.15 den 1 juni 2012. Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska, engelska och finska. Vid en eventuell avvikelse mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen äga företräde.