16 nov 2020, 8:30 CET

BillerudKorsnäs ledande i Dow Jones Sustainability Index – för tredje året i rad

Ett integrerat hållbarhetsarbete och en strävan att hela tiden möta kundernas hållbarhetskrav gör att BillerudKorsnäs behåller sin ledande position för tredje året i rad, enligt Dow Jones Sustainability Index – en globalt erkänd hållbarhetsrankning för investerare. Resultaten från årets ranking visar att BillerudKorsnäs tillhör de tio procent mest hållbara företagen och det företag med högst poäng inom kategorin Containers & Packaging.

S&P Corporate Sustainability Assessment (CSA) är en omfattande årlig utvärdering av företags hållbarhetsarbete och prestanda, med en täckning på över 7 300 företag som representerar cirka 95 procent av marknadsvärdet på börsen. De tio procent som får högst betyg inkluderas i Dow Jones Sustainability World Index.

• Vi är väldigt glada över att behålla vår position som branschledare. Detta är ett resultat av ett integrerat hållbarhetsarbete under många år, som täcker allt från mänskliga rättigheter till klimatstrategi. De senaste åren har vi märkt av ett ökat intresse från investerare och kunder när det gäller vårt hållbarhetsarbete och vår förmåga att ersätta fossilbaserade förpackningsmaterial. Utvärderingar som Dow Jones Sustainability Index är värdefulla för att bevisa att vi har kommit ganska långt, säger Malin Ljung Eiborn, hållbarhetsdirektör på BillerudKorsnäs.

Utvärderingen baseras på en analys av bolagsstyrning, miljöarbete och socialt arbete. Utav 212kategorier har BillerudKorsnäs fått högsta poäng i branschen inom 11 kategorier, exempelvis hälsa & säkerhet, supply chain management och förmågan att attrahera och behålla talanger.

• Vi har förbättrat vår totala poäng jämfört med förra året, vilket är ett resultat av fokuserat arbete inom bland annat kundrelationer och produkthantering. Men vi behöver fortsatt förbättra oss för att ligga i topp. Både utvärderingsmodellen och våra konkurrenter utvecklas ständigt. I vår strategi för 2024 har vi lagt fokus på sätta säkerheten först och reducera våra fossila utsläpp. Detta är något som även denna utvärdering visar är viktigt för oss som bolag, säger Malin Ljung Eiborn.

BillerudKorsnäs är ett av sju svenska företag som är inkluderade i Dow Jones Sustainability World Index år 2020, men det enda svenska företag som är etta inom sin bransch. Totalt ingår 61 olika branscher i Dow Jones Sustainability Index.

För mer information, vänligen kontakta:
Louise Wileen Bjarke, Presschef, +46722103514, louise.wileenbjarke@billerudkorsnas.com

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 500 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 24 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se